Żłobki, kluby i dzienni opiekunowie
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-05-11 15:14:01 przez Łukasz Wójcik
Akapit nr - brak tytułu
Żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie
Podstawa prawna
- Ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013, poz.1457);
(pobierz) - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014r.
w sprawie w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014r., poz. 925); (pobierz) - Uchwała Nr XIV/252/2011 Rady Miejskiej w Nidzicy z dnia 29 grudnia 2011 roku
w sprawie: ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. (Dz. Urz. Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 23 stycznia 2012r., poz. 272). (pobierz)
Sposób załatwienia
I. Żłobki i kluby dziecięce mogą tworzyć i prowadzić:
1/ gminy;
2/ osoby fizyczne;
3/ osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Art. 26 ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3 „Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej ( Dz. U. z 2013r., poz. 672 z późn. zm.) i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zwanego dalej „rejestrem”.”
Rejestr obejmuje placówki świadczące usługi na terenie Gminy Nidzica.
Rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Nidzica.
II. Burmistrz Nidzicy dokonuje wpisu do rejestru na podstawie pisemnego wniosku
o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić żłobek lub klub dziecięcy.
o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić żłobek lub klub dziecięcy.
Wzór wniosku o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. (pobierz)
Wraz z wnioskiem, przedstawia się stosowne:
ü oświadczenie, w celu potwierdzenia dokonanej opłaty za wpis do rejestru;
ü dokument potwierdzający tożsamość;
ü oświadczenie o niekaralności;
ü dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy;
ü oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych oraz
§ pozytywną opinią komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej oraz
§ pozytywną opinią właściwego państwowego inspektora sanitarnego;
ü ksero dokumentów o posiadanym numerze NIP i REGON;
III. Opłaty
Wpis do rejestru podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy.
Wysokość opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych ustala się na podstawie Uchwały Nr XIV/252/2011 Rady Miejskiej w Nidzicy z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie: ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Wpłaty należy dokonać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Nidzicy nr: 35 1020 3613 0000 6502 0004 7993 z dopiskiem opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub w kasie Urzędu.
Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.
IV. Termin załatwienia sprawy:
Organ dokonuje wpisu do rejestru w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku. W przypadku konieczności uzupełnienia wniosku powyższy termin liczony jest od dnia doręczenia organowi rejestrowemu uzupełnionego wniosku.
V. Burmistrz Nidzicy wydaje zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru.
Zaświadczenie zawiera następujące dane:
1) nazwę organu, który dokonał wpisu do rejestru;
2) datę i numer wpisu do rejestru;
3) formę organizacyjną opieki oraz jej nazwę;
4) nazwę lub imię i nazwisko podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
5) miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.
VI. Zmiany w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji:
- Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku lub dokumentach, w teminie 14 dni od zaistnienia zmian.
- Organ ewidencyjny wydaje zaświadczenie o zmianie we wpisie do ewidencji. Zaświadczenie zawiera pełne brzmienie wraz z informacją czego dotyczyła zmiana.
- Do zgłoszenia w sprawie zmiany wpisu do ewidencji należy dołączyć dokumenty, o których mowa w pkt II, w których te zmiany należało ująć.
Wzór zgłoszenia informacji o zmianie danych zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych (pobierz)
VII. Burmistrz Nidzicy odmawia wpisu do rejestru, w przypadku gdy:
- podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem.
VIII. Wykreślenie z rejestru następuje w przypadku:
1. złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie;
2. nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
3. przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach, o których mowa w art. 28, informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.
Wzór wniosku o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych. (pobierz)
IX. Tryb odwołania
Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następują w drodze decyzji administracyjnej.
Od decyzji o odmowie wpisu do rejestru służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję odmowną w terminie
14 dni od dnia doręczenia decyzji.
14 dni od dnia doręczenia decyzji.
X. Dzienny opiekun
a) to osoba fizyczna zatrudniona przez gminę lub osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
b) sprawuje opiekę nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia;
c) podlega obowiązkowi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy sprawowaniu opieki;
XI. Zgłoszenie dziennego opiekuna:
Podmiot zatrudniający dziennego opiekuna zobowiązany jest do zgłoszenia dziennych opiekunów do wykazu, który prowadzi Burmistrz Nidzicy.
Wykaz zawiera imię i nazwisko dziennych opiekunów. Jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej
XII. Nadzór nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennym opiekunem
Nadzór nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennym opiekunem w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki sprawuje Burmistrz Nidzicy na podstawie planu nadzoru przyjętego przez uchwałę Rady Miejskiej w Nidzicy.
Burmistrz Nidzicy w przypadku powzięcia informacji o nieprawidłowościach w organizacji i funkcjonowaniu żłobka, klubu dziecięcego lub sprawowanej opieki przez dziennego opiekuna prowadzi czynności nadzorcze także poza planem nadzoru.
W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości Burmistrz wykreśla z rejestru żłobek lub klub dziecięcy albo rozwiązuje umowę z dziennym opiekunem bez zachowania okresu wypowiedzenia.